Kvinnelig fotograf
© Shutterstock

3 tips for å få skarpere bilder

Hvis du deler opp fotograferingen din i tre etapper, kan du få skarpere bilder. Vi veileder deg til hvordan du får ekstra skarphet før, under og etter fotograferingen.

9. juli 2020 av Christian Trant

1. Før fotograferingen

Skru på bildestabiliseringen i kameraet eller objektivet ditt. Den kompenserer for eventuelle rystelser, og derfor er dette et bra sted å begynne når du vil ha skarpere bilder. 

Funksjonen er spesielt velegnet for når du fotograferer med lange brennvidder, for da er objektivene gjerne tunge, men også når du fotograferer med lengre lukkertider.

Bildestabiliseringen forskyver en linse i objektivet for å kompensere for kamerarystelser. I visse objektiver jobber funksjonen sammen med en tilsvarende funksjon på bildebrikken i kameraet. 

> Les også: Slik fungerer bildestabiliseringen i kameraet ditt

Fotograf justerer innstillingene sine.

Bildestabilisering er nødvendig når nevneren i lukkertiden er mindre enn det dobbelte av brennvidden. For eksempel 1/200 sekund ved 100 mm.

© Shutterstock

2. Under fotograferingen

Hvis du fotograferer håndholdt, kan du få økt skarphet i bildene dine hvis du er oppmerksom på å holde kameraet riktig. 

Hold kameraet med begge hendene, og hold armene inntil kroppen. Hvis du samtidig fotograferer i råformat, gjør du deg selv en tjeneste. 

Når du tar bildene dine i råformat, får du nemlig med langt flere detaljer i bildet. Formatet gir deg langt bedre justeringsmuligheter i bildebehandlingen.

> Les også: 5 gode grunner til å fotografere i raw

Mann som fotograferer

Bruk kroppen som stativ hvis du fotograferer håndholdt. La vekten til kameraet hvile på brystet ditt, da får du skarpere bilder.

© Shutterstock

3. Etter fotograferingen

Du kan få med deg den siste skarpheten i bildene dine i etterbehandlingen, særlig hvis du har tatt bildene dine i råformat. 

Med Photoshop-funksjonen Smart skarphet kan du justere skarpheten i detaljer. Den lar deg for eksempel styre skarphetsnivået i henholdsvis skygge- og høylysområder. Dette er spesielt nyttig hvis motivet ditt inneholder mange like farger.

Øk skarpheten som det siste trinnet, altså etter at du har forbedret lys, farger og tilpasset størrelsen. Alt dette påvirker nemlig skarpheten.

> Les også: De beste gratisprogrammene for bildebehandling

Få hele veiledningen til skarpe bilder

I Digital FOTO nr. 11/2020 kan du lese enda mer om hvordan du får de skarpeste bildene hvis du deler opp fotograferingen din i tre etapper. Vi guider deg til hvilke metoder som gir deg skarpere bilder før, under og etter at du trykker ned utløserknappen på kameraet ditt. 

Abonnerer du ikke enda, kan du akkurat nå få to magasiner og den splitter nye fotoboken «Bli en bedre fotograf» for bare 49 kroner + porto! Boken er en komplett og anvendelig guide til alle de viktigste motivene, og det er mange eksempler og trinn for trinn-veiledninger i den.