Under solnedgangen kan det være et vell av nyanser som du kan fange opp i et timelapse-opptak.

Slik lager du timelapse av solnedgangen

En av de mest fantastiske måter å fange en vakker solnedgang på er med en timelapse-film. Her kan du se hvordan du tar bildene og setter dem sammen til en film.

27. juli 2020 av Kristoffer Engbo

Med et helt vanlig kamera kan du lage en timelapse-film der du øker farten enormt. Det egner seg perfekt for solnedganger, ettersom en ferdig film på få sekunder kan romme dagens siste time. 

I perioden fra solen fremdeles er på himmelen til den er under horisonten, kan du oppleve et vell av farger og nyanser på himmelen. Spesielt hvis det er skyer på himmelen, kan du få spektakulære opptak. 

>Les også: 3 feil du må unngå når du behandler bilder av solnedgangen

Slik tar du timelapse

Kameraet må stå på et solid stativ, da det må stå helt stille. Mange kameraer har en egen timelapse-funksjon der du velger hvor mange bilder det skal ta og hvor lang tid det skal være mellom hvert bilde. Hvis kameraet ikke har det, kan du bruke en fjernutløser med innebygget timer. 

Se et eksempel på et av våre timelapse-opptak:

Til solnedgangen passer det omtrent med en intervall på 10 sekunder og rundt 500 bilder. På den måten dekker du omtrent halvannen time, som vil bli til 15–20 sekunder ferdig film. 

>Les også: Slik velger du riktig kamerastativ

Justér eksponeringen

Ettersom lyset kan endre seg ganske mye under opptaket av en solnedgang, er det en fordel hvis eksponeringen også justeres slik at de siste bildene ikke blir mye mørkere enn de første. Du kan bruke blenderprioritet og Auto ISO, men det er likevel en liten risiko for at opptakene kan flimre litt. 

Noen kameraer med timelapse-funksjon gir deg mulighet til å endre eksponeringen underveis. Funksjonen kalles for eksempel Exposure Smoothing eller AE Tracking. 

I opptaket under brukte vi samme kamerainnstillinger til alle bildene slik at eksponeringen ikke endret seg underveis. Det betyr at opptaket blir mørkere og mørkere etter hvert som lyset blir svakere. 

Still inn fokus manuelt slik at fokuset ikke endrer seg underveis. Ved å sette hvitbalansen til for eksempel dagslys sikrer du at fargegjengivelsen ikke justeres underveis.

Slik lager du en timelapse i Windows 10

Noen kameraer kan samle bildene til en film direkte i kameraet, men ellers gjøres det på datamaskinen. Du kan sette timelapse-opptakene sammen i appen Videoeditor, som er en del av Windows 10. Velg nytt videoprosjekt og gi det et navn. Klikk på Legg til og finn frem timelapse-bildene som du markerer. 

>Les også: 5 tips for bedre landskapsbilder

Trekk deretter bildene ned i Dreieboken. Marker alle bildene ved å taste Ctrl + A. Klikk på Varighet og tast inn 0,03, noe som tilsvarer omtrent 30 bilder i sekundet. Velg Fullfør video og Eksporter.