Bilde av slott i København

Det er faktisk ikke så vanskelig å ta bilder der perspektivet er riktig og bygningene snorrette.

© Shutterstock

Ukas utfordring: Fotografer bygninger uten fallende linjer

Hvis du har rettet kameraet mot en høy bygning, har du sikkert også opplevd at det så ut som om bygningen «falt» ned mot deg. Men du kan faktisk fotografere arkitektur uten fallende linjer. Er du klar for utfordringen?

20. juli 2020 av Sarah Marie Winther

Når du skal fotografere en bygning, må du ofte rette kameraet oppover for å få med hele motivet, og da oppstår det såkalt fortegning som viser seg som fallende linjer.

Dette kan skape en dramatisk effekt, men det kan også forstyrre inntrykket av bygningen når linjene faller inn mot midten av bildet.

Mange profesjonelle arkitekturfotografer velger å investere i et kostbart tilt/shift-objektiv, et objektiv med perspektivkontroll, som forskyver fokusplanet, men det finnes også andre metoder som ikke koster noe som helst.

Tre metoder for snorrette bygninger

Den beste metoden for å unngå fallende linjer er å fotografere fra samme nivå som midten av bygningen, men det krever nesten alltid at du kommer deg litt opp i høyden, for eksempel ved å stå et par etasjer oppe i en bygning ovenfor den du fotograferer. 

En annen metode er å stå et godt stykke unna bygningen og bruke et tele- eller zoomobjektiv som, i motsetning til vidvinklen, stort sett ikke har noen fortegning. 

Hvis du ikke kan komme deg langt nok bort, for eksempel fordi bygningene står for nær hverandre, har du igjen en siste metode, nemlig å bruke et vidvinkelobjektiv. Da er det bare viktig at du holder kameraet helt vannrett på motivet. 

Under får du fire sted for å få snorrette bygninger med et vidvinkelobjektiv. 

> Les også: De beste gratisprogrammene for bildebehandling

Fotografer bygninger uten fallende linjer

Ved å holde kameraet vannrett på motivet sikrer du deg at linjene forblir helt rette. 

© Tommy Alven/Shutterstock

1. Sett kameraet på stativ

Risikoen for fallende linjer øker med at vidvinkelobjektivet du bruker, blir kraftigere. Derfor er det viktig at du holder kameraet vannrett på motivet. Du får det beste resultatet ved å bruke et kamerastativ.

Det er til dels fordi du da kan bruke en liten blenderåpning på for eksempel F11 og få maksimal dybdeskarphet, og delvis fordi du ikke vipper kameraet i det avgjørende øyeblikket.

2. Sjekk vateret så kameraet står rett

Mange kameraer og kamerastativer har et innebygd vater, men hvis ditt ikke har det, kan du kjøpe et for 150-400 kroner og feste det i blitsskoen på kameraet.

Med et vater kan du se når kameraet står helt rett, både vertikalt og horisontalt, og dermed kan du unngå fallende linjer. 

Hvis hovedmotivet er høyere enn det er bredt, tar du bildet i høydeformat i stedet for breddeformat. Da kommer det kanskje med litt for mye himmel og forgrunn, men det kan du alltid beskjære bort i etterkant.

> Les også: Det viktigste du må vite om komposisjon som fotograf

Fotografer bygninger uten fallende linjer

Denne bygningen står snorrett, og speilingen skaper ytterligere dybde og harmoni i bildet.

© Rolf_52/Shutterstock

3. Bruk live view med rutenett

Aktiver live view og bruk det til å komponere bildet. De fleste kameraer gir deg mulighet for å aktivere et rutenett som hjelper deg med å se om horisonten er rett.

Som en bonus kan du også se om den viktigste delen av motivet er plassert i for eksempel det gylne snitt. Innstillingen ligger som regel i kameramenyen. 

4. Beskjær og rett opp skjeve linjer i Photoshop

Hvis det er mulig, lar du det være igjen litt ekstra luft på sidene av motivet ditt, for da kan du rette opp eventuelle fallende linjer i bildebehandlingen.

I Photoshop åpner du bare bildet, dobbeltklikker på laget og trykker Control + T. Deretter høyreklikker du og trykker på Distort, og så kan du trekke i hjørnene. Typisk må de to øverste hjørnene trekkes oppover til hver sin side. 

Du kan også aktivere rutenett som du setter på hver side av bygningen før du trekker i bildet. Da blir det veldig lett å se når bygningen er rett. Når du er fornøyd, trykker du på Enter. 

> Les også: Derfor må du fotografere i svart-hvitt

Nå er det din tur!

Nå er du godt forberedt på å gå ut og ta snorrette bilder av bygninger, så da gjelder det bare å ta fram vidvinkelen og komme deg ut. Husk at bildene dine ikke trenger å se ut som bildene i denne artikkelen.

Vi håper at du vil dele bildene dine med oss. Det kan du gjør både ved å tagge oss på Instagram (skriv @diginordic i beskrivelsen) og selvfølgelig ved å sende inn bildene til fotokonkurransen vår.

Riktig god fornøyelse!