Vi har begått feilene for deg. Her får du tre ting som kan ødelegge objektivet ditt - og hvordan du unngår dem. 

© Shutterstock

3 ting vi aldri skulle ha gjort med objektivene våre

Det er særlig tre ting vi skulle ønske vi aldri hadde utsatt objektivene våre for. Her ser du hvordan du unngår å gjenta feilene våre.

17. september 2020 av Christian Trant

Vi har dummet oss ut et par ganger, og det har blant annet gått ut over objektivene våre. Ofte har vi reddet situasjonen i siste øyeblikk, men suget i magen og adrenalinet er fortsatt merkbart når vi tenker tilbake på de verste bommertene våre.

Heldigvis kan vi bruke etterpåklokskapens ulidelig klare lys til å hjelpe deg med ikke å gjøre de samme feilene som vi gjorde. 

> Les også: 5 ting vi aldri skulle ha gjort med kameraene våre

1. Bytt aldri objektiv med én hånd

Mange fotografer bytter ut objektivene sine med et annet når motivet blir et annet. Da kan det virke som om det aller mest naturlige å bytte objektivet med én hånd hvis du har kameraet hengende rundt halsen, men dette er nok den feilen som er skyld i at flest objektiver blir ødelagt. 

Når du bare bruker én hånd til å bytte objektivet, kan du blant annet risikere å miste et av objektivene eller sette det på skjevt. 

Bruk i stedet begge hender, for da kjenner du bedre når objektivet sitter riktig. De fleste objektiver må vris rundt til fatningen gir fra seg et klikk.

> Les også: Derfor må du oppdatere firmwaren i objektivet ditt

2. Pass på kamerastativet

Når du tar bilder med et stort objektiv, får stativet mer jobb, og da er det viktig at du sørger for at stativet er satt opp stabilt. 

Store objektiver på 300–500 millimeter forandrer hvordan vekten blir fordelt på stativets tre eller fire ben, og derfor bør du passe på at stativet ikke vipper under fotograferingen.

> Les også: 5 nybegynnerfeil som ødelegger landskapsbildene dine

Mann fotograferer solnedgangen.

Kom i god tid hvis for eksempel solnedgangen er motivet ditt. De fleste feilene skjer hvis du stresser og vil rekke det gode bildet i siste øyeblikk.

© Shutterstock

3. Husk tettingen

Når du bytter mellom objektivene dine, er det viktig at du husker å sette på plastlokkene igjen etter bruk. Det er ikke sikkert objektivet blir kastet rundt i vesken, men likevel er det en risiko for at små sandkorn lager riper i glasset.

Hvis du glemmer å tette beskytte enden som settes sammen med kamerafatningen, kan du også risikere at små sandkorn kommer inn i kameraet, noe som på ingen måte er smart.

> Les også: 5 tips som gir deg flottere bilder av solnedgangen